10 gode tips til markedsføring på sosiale medier

Hvordan kan markedsføring på sosiale medier skape engasjement og skape trafikk som konverterer? Vi har svaret.

Vi bruker sosiale medier mer en noen gang. Flere av oss lever mer på sosiale medier en i den virkelige verden. Derfor har sosiale medier blitt en fantastisk plattform for og fremme sitt budskap. Vi tør å påstå at markedsføring via sosiale medier har blitt viktigere en tradisjonell markedsføring, og det finnes heller ingen grenser på hvor langt man kan gå. Med en riktig strategi og plan, kan du og din bedrift oppnå ekstrem suksess ved og implementere riktig markedsføring på sosiale medier med enkle grep.

PUBLISERT 8. MARS, 2020

1. Strategisk planlegging

Hva er målet ditt med markedsføring på sosiale medier? Ønsker du mer trafikk til din hjemmeside, kanskje er du ute etter sponsorer eller flere personer som får hørt om deg og ditt firma. Dette er viktige ting og ha på plass før du setter seil og starter en kampanje. Du må avklare hvilken målgruppe du sikter deg inn på, og hva de interesserer seg for. Med denne informasjonen kan du skreddesy kampanjer som treffer målgruppen bedre, og har mye høyere CTR-rate.

Noen bedrifter har svake resultater når de markedsfører på sosiale medier, det kan fort være fordi produktet de selger eller tjenesten de tilbyr ikke treffer like bra på sosiale medier. Vi tror at alt kan markedsføres, derfor har dette eksemplet gjort det feil. Med riktig targeting, planlegging og utførelse vil man se resultater.

Det finnes også flere hjelpemidler for planlegging og utgjørelse av markedsføring på sosiale medier, du har SoMe- plattformer som HootSuite og Loomly, vi har prød begge to og kan anbefales.

2. Hvem er målgruppen?

Når du lager strategien for SoMe kampanjene dine, er det viktig og fokusere på en målgruppe. Her er det viktig og vite de minste detaljene som alder, interesser, bosted, hobby og sivilstatus. Disse punktene her vil være med og fremme SoMe kampanjene dine til de mest relevante brukerne der ute. Hvis du ønsker og vise kampanjen til Kvinner i alderen 28 år som elsker labrador hunder, så kan du det. Derfor er analyse av din målgruppe viktig før du lanserer kampanjen.

Tips: Når Medienor hjelper kunder med markedsføring på sosiale medier kjører vi brukerundersøkelser først, vi analyserer målgruppen og skreddesyr kampanjer etter det. Derfor får våre kunder de beste resultatene.

3. Vær målrettet og konsekvent

Når du lager en kampanje, hold deg til den. Ikke bytt eller gjør store endringer underveis. Viktig at du holder deg til en stil, samme tekst typer, samme farger og lik identitet som resten av kampanjen. Derfor er analyse av målgruppen din særdeles viktig og må bli gjort ordentlig. Det som også skaper vekst i seg selv er at kunder gjenkjenner dine kampanjer, fordi du har brukt lik stil hele veien. Når de scroller, så legger de fort merke til den fargen, eller den stilen som de identifiserer med deg.

markedsføring-på-sosiale-medier-lys

SKILL DEG UT: Mange bedrifter kjører like kampanjer, dermed ser alle like ut. Gjør noe unikt og sørg for at folk husker deg.

4. Gjør det personlig 

Konkurransen er ikke liten, det finnes flere tusen bedrifter som konkurrerer der ute. Ekstra tilltak du kan bruke for og skille deg ut, er og gjøre deg og din bedrift unik å mer personlig. Hva er det som gjør det unik i din bransje? Og hvorfor skal kunder bruke deg, og ikke din konkurrent. Gjør en analyse og finn ut hva som gjør dere unike. Dette er viktig ovenfor målgruppen din og eventuelle investorer. Det kan være flere ting som gjør dere personlig, hvilken tjenester dere tilbyr, hvilken bakgrunn dere har eller designet dere bruker.

5. Kvalitet over kvantitet

Dine innlegg eller kampanjer bør vekke følelser. Enten om det er glede, sinne, sorg eller lykke. Så lenge du skaper følelser vil resultatene komme. Vi legger merke til flere bedrifter som publiserer kampanjer og innlegg uten mening. Det er disse som får lav CTR og gir opp markedsføringen på sosiale medier til slutt. Spør deg selv før du publiserer, er dette verdt og lese? Ikke legg ut unødvendig innhold, gjør det lærerikt og engasjer ditt publikum.

6. Markedsføre på riktig plattform

Når vi lager kampanjer til våre kunder har vi en viktig fase som vi ikke har nevnt. Dette er fasen der vi avdekker hvilken kanal kunden vil ha mest respons på. La oss si du driver et snekkerverksted, og ønsker markedsføring som sikrer deg kunder. Hvordan komme kunder til snekkere? Det er flere måter, enten munn til munn, eller en bekjent som anbefaler en snekker. Hvis ingen av disse gjelder, vil potensiell kunde søke på Google etter «Snekker Fredrikstad» og vanligvis velge en av de på toppen som ser troverdig ut. Her mener vi at kanalen Google, enten Organisk eller AdWords er riktig.

Derimot om du kjører klesmerker, eller andre typer selskap eller merkevarer vil kanaler som Instagram, Facebook, Youtube eller Twitter være mer aktuelt.

Hvis du finner ut hvilken kanal som har best respons, vil du spare tid og penger. Måten du gjør dette på er og eventuelt ta kontakt med selskap som oss, som kan dette. Eller gjøre brukerundersøkelser.

7. Hold publikum engasjert

Viktig og holde publikum engasjert, eller så vil plattformen visne. Du kan kjøre konkurranser der du deler ut produkter eller gratis tjenester, dette i seg selv skaper god trafikk å er med på og få navnet ditt ut i verden. Svar på kommentarer, kjør livestream der du snakker om noe lærerikt, ha meet-ups der du samler en gjeng og forteller de om noe spennende osv. På denne måten engasjerer du publikum og skaper følgere av ditt produkt.

8. Følg med på konkurrentene

Mange bedrifter der ute har knekt koden allerede. Det kan være lurt og følge med på deres kampanjer og se hvordan de gjør det. Bli inspirert av andre og ta det med deg når du skal markedsføre på sosiale medier. Enda bedre hvis du finner konkurrenter som er innenfor samme bransje, da deres målgruppe er ofte lik deres.

9. 80/20 regelen

En huskeregel når du skal markedsføre på sosiale medier er å tenke 80/20. 80 % av det du legger ut bør være underholdene og interessant for følgerne dine. Det bør også passe deres behov og treffe dem følelsesmessig. Resterende 20 % kan brukes til kommersielt innhold. Bygg tillit først, deretter kan du tenke salg. Når følgere har fått et positivt inntrykk av din bedrift, vil de mest sannsynlig også være mer interessert i det du selger.

10. Hold deg oppdatert

Viktig at du som bedriftseier er oppdatert, også på det digitale markedet. Om Snapchat eller Instagram lanserer en ny funksjon bør du prøve de ut. Dine følgere vil fort tenke at dere er en innovativ bedrift, kun ved små justeringer som dette. Husk også på at nye platformer som TikTok er annonseringer billig. PPC nivået er lavere, siden plattformen er nokså «ukjent» med sine 500 millioner brukere. Det lønner seg og se hvor du kan få mest ut av pengene dine hvis du skal annonsere på nett. Facebook tilbyr billig PPC for dine kampanjer, men CTR kan være svak om utførelsen av din kampanje er ruggete.

 

Synlighet på nett gjennom sosiale medier

Majoriteten av bedrifter i Norge har i dag endelig kommet seg på nett. Dette åpner opp potensialet for en verden av nye muligheter. Dersom en klarer å føre relevant trafikk til sine nettsider, så vil dette gjøre seg synlig i bunnlinjen. Problemet er derimot at mange bedrifter kommer seg på nett, men enkelte tar aldri de viktige grepene for å faktisk dra nytte av tilstedeværelsen.

Rundt om i Norge finnes det hundrevis av meget dyktige bedrifter som sår gode tilbakemeldinger fra sine kunder. Dessverre tar det ofte for lang tid før disse tilbakemeldingene blir spredt tilstrekkelig i person. Hadde de derimot gjort seg synlige på nett, så kunne positiviteten rundt merkevaren spredt seg til tusener i løpet av sekunder. Dermed ender mange gode bedrifter opp med stopp i veksten.

Det finnes heldigvis gode løsninger her. En av disse er å styrke sin posisjon i de sosiale mediene. Dersom bedriften klarer å vokse sin sosiale tilstedeværelse på nett, så vil dette i sin tur føre til at de positive tilbakemeldingene raskt blir spredt til den relevante målgruppen. Kombinert med kontinuerlig innhold vil dette øke engasjementet rundt bedriften, noe som kan føre til økt trafikk og omsetning!

Økt engasjement rundt bedriften

Flere bedrifter har allerede dratt nytte av sosiale medier som Facebook, LinkedIn, Instagram, og Snapchat for å øke engasjementet rundt bedriften. Daglig vil deres kunder, og ikke minst potensielle kunder, eksponeres for positive tilbakemeldinger fra andre kunder, oppdateringer rundt bedriftens indre liv, og viktige nyheter.

Sosiale medier fremmer bedriften fra en mer personlig måte. Mange bedrifter treffer her blink med budskap som er informative og hverdagslige, fremfor direkte selgende. Dermed får en bygget opp en base av følgere som er engasjerte. Dette står i kontrast til tilfeller der enhver kommunikasjon mellom bedrift og kunde føles kommersiell.

En tilstedeværelse i sosiale medier krever ikke mer enn en enkel profilside, kontinuerlige oppdateringer, og jevnlig interaksjon med følgere. Kommentarer, likes, og andre handlinger kan spores direkte. Ikke bare blir bedriften mer synlig for målgruppen – målgruppen blir også mer synlig for bedriften!

Omdirigerer trafikk og øk omsetningen

Naturligvis er det ønskelig å konvertere engasjement til betalende kunder. Dette kan en gjøre ved å omdirigere trafikken til sin egen nettside. Her kan en for eksempel dele informative artikler, videoer, presentasjoner, konkurranser, og mer.

Når du omdirigerer potensielle kunder fra sosiale medier, så kan du også skreddersy landingssider for definerte målgrupper. På den måten kan du øke sjansen ytterligere for å konvertere en engasjert følger. I det hele tatt er mulighetene tilnærmet uendelige med sosiale medier.

Dersom du klarer å omdirigere trafikk fra sosiale medier, så vil du nesten helt sikkert med optimaliserte landingssider kunne øke din omsetning. Det å bli synligere på nett finnes det mange løsninger på, men sosiale medier er kanskje den mest aktuelle i moderne tid. Tross alt er det i denne kanalen din målgruppe mest sannsynlig engasjerer seg aller mest i 2020!

Del gjerne denne artikkelen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin