Hva er SEO? Søkemotoroptimalisering forklart

SEO (Søkemotoroptimalisering) er en investering for fremtiden.

Godene med en hjemmeside som har optimal SEO score er gratis og passiv trafikk som ankommer siden din, måned etter måned.

Så da er spørsmålet, hvordan optimaliserer vi hjemmesiden for søkemotorer, og hvilken faktorer er med for og gjøre at en hjemmeside blir bedre likt hos søkemotorer. 

Før vi hopper ut i dette tema, skal vi ta en rask titt på hvordan søkemotorer fungerer.

Hvordan fungerer søkemotorer?

Du kan se på søkemotorer som et bibliotek bygd for fremtiden.

Istedenfor at du leter etter bøker, leter du etter hjemmesider. Et enormt bibliotek kun for hjemmesider.

Når du søker på et tema i en søkemotor, ser den igjennom databasen etter de valgene som er mest relevante for ditt søk og presenterer det for deg i løpet av millisekunder.

Dette blir gjort via en algoritme som er bygd av den såkalte søkemotoren (La oss si Google i dette eksemplet)

Når vi først er inne på tema, Google. så er dette søkemotoren folk flest bruker.

Her har du en liste over noen ulike søkemotorer i 2020:

  • Google
  • Bing (Tidligere LiveSearch & MSN Search)
  • Yahoo!
  • Kvasir (En tjeneste i Norge)

Slik fungerer søkemotoroptimalisering

Veldig enkelt forklart, søkemotoroptimalisering fungerer ved og demonstrere til søkemotoren at ditt innhold er det som gir søkeren det beste svaret, og derfor bør du bli rangert høyere.

Grunnen til dette er veldig enkelt, alle søkemotorer har en jobb. Og det er å vise deg som søker, det beste resultatet øyeblikkelig. 

Siden det er så mange signaler som utgjør om du rangerer høyt på søkefeltet eller ikke, kan vi ikke ta for oss alle i denne artikkelen.

Men la oss si at du ønsker mer organisk trafikk til din hjemmeside, da må du forstå hvordan Google sin algoritme fungerer og hva som er med på og plassere deg høyere på søkeresultatene.

Så fremover i artikkelen nå vil det handle om hvordan vi kan komme på toppen av den største søkemotoren av dem alle, Google.

Hvordan optimalisere SEO for Google

Ingen vet hva alle disse signalene er, eller så kunne vi alle landet på første siden av Google, men vi vet noen av signalene som kan gjøre vår SEO enda bedre.

Hvordan vet vi det? Veldig enkelt, Google har fortalt dette til oss – og ikke minst, både Medienor og flere har eksperimentert å det viser seg til og stemme.

La oss nå snakke litt om signaler som påvirker søkeresultatene og hvordan du kan plassere høyere på listene.

Hvordan bli søkbar

Før Google vurderer og rangere siden din, må de selvsagt vite at den eksisterer.

Google har flere ulike måter å avdekke nytt innhold på internett. Men hovedsakelig er det «Crawling» som er den mest brukte funksjonen deres. For og forklare det enkelt: Crawling er der Google følger andre lenker på sider de allerede vet om, slik at de kan avdekke nye sider.

Dette gjør de med et dataprogram som kalles spider.

La oss si at din hjemmeside har en backlink fra en hjemmeside Google allerede vet om. Så neste gang de «Crawler» hjemmesiden, finner de din link og legger den til i deres index.

Deretter begynner de og «Crawler» din hjemmeside, og finner lenker du sender videre til, og slik går det rundt.

Med det sagt, så er det visse ting som kan blokkere at Google finner deg som søkbar.

Er siden din mobilvennlig?

I 2016 kom Google med nyheten at de ville begynne og rangere sider ut fra mobilvennlighet og hastighet. Så hvis hjemmesiden din er optimal for mobiltelefoner, vil også søkemotoroptimaliseringen få et lite hopp.

I andre ord er det vesentlig viktig at hjemmesiden din er optimalisert for mobiler, både når det gjelder hastighet og hvordan brukeropplevelsen er.

Dette er også viktig siden Google ønsker og holde sine forbrukere fornøyde, så selvom du vinner kappløpet til toppen av søkeresultatene, kan du tape besøkende på brukervennlighet og andre signaler.

Hastighet på hjemmesiden

Men hvorfor er dette så viktig? Jo, Google ønsker og holde sine forbrukere fornøyde. Hvis Google sine forbrukere klikker seg inn på en hjemmeside med lang innlastningstid, resulterer det i misfornøyde kunder, og at du havner lengre ned på søkeresultatene. 

Søkeintensjon

Her et et Google søk for «Beste internettleverandører»:

Når forbrukere søker på dette søket, regner vi med at de er på jakt etter en ny leverandører eller se hva slags tilbud de kan finne. Nettopp derfor de også skriver inn «beste» eller «billigste» før søkeordet sitt.

Men se her, her har vi et søk som kun er på «Internettleverandører»:

Når vi søker på kun «Internettleverandører» så ser vi noe Google kaller en featured snippet, dette betyr i praksis at søkere er på utskikk etter informasjon (I dette tilfellet hvem tilbyr internett i Norge) og Google presenterer det med mest relevans og konkret informasjon øverst på søkelisten i en liten informasjons boks.

Dette er søkeintensjon.

Men hvordan kan man optimalisere for og dra mest nytte ut av dette, og komme høyere på Google?

Se på de sidene som rangerer i topp 3 kategorien når du søker på et søkeord.

Innhold: Er de fleste sidene nyhetsartikler, produktsider eller kategori sider? Eller kanskje noe helt annet?

Format på innhold: De som plasserer høyt på det søkeordet du er interessert i, er det kun «How-to» guides, liste-artikler eller store og velformulerte artikler?

Er innholdet unikt?:  Er innholdet som er på sidene, som er topp rangert unike og svarer de konkret på hva søkeren er ute etter? Hvis ikke så har du en mulighet kun på dette.

 

Velg et godt søkeord

Når du skal skrive en artikkel eller utvikle en produkt side som du ønsker rangert høyt på Google, er det viktig og aktivt bruke søkeordet.

Før du gjør valg av søkeordet, er det viktig og gjøre litt research først.

Dersom du gjør søkeordet ditt mer spesifikk, kan du konkurrere mot større leverandører og klatre til topps. La oss vise dere et eksempel.

La oss si du skal selge sko til herrer som egner seg best til bruk om sommeren.

I dette tilfellet kan du optimalisere artikkelen mot søkeordet «sko til herrer for sommeren«

I dette tilfellet finner vi noen sider som Ymag og Zalando som selger Sommersko til herrer, begge sider har mange backlinks og god DR/UR.

Men her er det fult mulig og klatre høyt på første siden av Google for dette søkeordet.

Måten du gjør dette på er og optimalisere artikkelen for søkeordet, bruk av riktig meta-tags, brødsmuler (navigering), inngående og utgående lenker (kilder f.eks).

Vi kommer tilbake til dette senere i artikkelen.

Her har du noen tips til hvordan du kan lykkes med søkemotoroptimalisering:

  • Gode og konkrete overskrifter, titler, bildebeskrivelser og metabeskrivelser
  • Gjør god research på hvilket søkeord du skal bygge videre på
  • Bruk verktøy som Google Analytics og Search Console
  • En responsiv hjemmeside er et ‘must have’
  • Legg inn tid for og bygge inngående lenker til hjemmesiden (Backlinks)
  • Skap en fantastisk brukeropplevelse og lever noe unikt

Hva er Backlinks?

Google sin plasserings algoritme er basert på noe som kalles PageRank. 

Enkelt forklart kan du se på Backlinks som stemmer, hvor flere stemmer du har hvor høyere rangerer du.

Uansett om du har skrevet verdens beste artikkel og gjort både On-Page-SEO og Off-Page-SEO, er det vanskelig og rangere høyt på Google dersom du ikke har backlinks til hjemmesiden.

Det krever både tid og tålmodighet når du skal bygge backlinks til siden din, spesielt hvis du har en butikk eller produkt side du ønsker skal rangere høyt. 

Søkemotoroptimalisering - investering for fremtiden

Markedsføringskapital som blir spyttet inn i søkemotoroptimalisering (SEO) gir langsiktige goder for bedriften.

De fleste tradisjonelle markedsførings kanaler har kort levetid, enten om du kjører Facebook Ads eller Youtube reklamer er det noe du betaler for, der og da eller over en lengre periode.

Selvom SEO kan ta lengre tid, og skape hodebry for de fleste må vi sterkt poengtere at dette er det beste verktøyet man har for og bli sett i dagens tid. Om din bedrifter topper alle Google søk, har du enormt med potensial og kan lede veien innenfor den industrien.

Selvom SEO kan ta lengre tid, og skape hodebry for de fleste må vi sterkt poengtere at dette er det beste verktøyet man har for og bli sett i dagens tid. Om din bedrifter topper alle Google søk, har du enormt med potensial og kan lede veien innenfor den industrien.

Med en side som har fokus på vedliekhold og unikt innhold, kan du se frem til god avkastning over lengre perioder med trafikk som blir genert til deres hjemmeside. Og forhåpentligvis som blir konvertert til salg.

Vi hjelper deg med søkemotoroptimalisering

Som du sikkert har forstått nå er SEO en av de viktigste tingene man kan investere i dersom man ønsker god og stabil vekst på nett. Søkemotoroptimalisering krever både tid og erfaring.

Kontakt oss for en hyggelig prat