Søkemotoroptimalisering i 2022 – Den ultimate nybegynnerguiden

Har du noen gang lurt på hvordan Google avgjør hvem som havner på toppen i søkeresultatene? Og på hvordan din bedrift kan trone i toppen – uten å betale Google i dyre dommer for reklame?

Hvis du har en nettside har du sikkert hørt ordet søkemotoroptimalisering, eller den engelske forkortelsen – SEO.

I denne guiden skal vi lære mer om søkemotoroptimalisering, hva det hele handler om og hvilke feller du ikke bør gå i.

Vi lærer om det helt grunnleggende, før vi går videre inn på de litt mer tekniske detaljene.

Denne guiden laget for nybegynneren – men går samtidig i dybden og tar for seg metoder du kan bruke for å rangere høyere i søkemotorene.

Er du klar? Da setter vi i gang!

Hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering er et komplisert tema, både fordi så mange faktorer spiller inn på synligheten, men også fordi disse faktorene er i stadig endring. Likevel skal det ikke så mye kunnskap til for å oppnå resultater.

Nordmenn søker på Google 50 millioner ganger hver eneste dag. Søkemotoroptimalisering handler om å gjøre en nettside synlig i Google og andre søkemotorer.

Hvis du søker etter en lokal rørlegger, er sannsynligheten stor for at du velger en av de øverste resultatene du finner. Derfor er det også avgjørende for bedrifter at de lykkes med dette arbeidet.

Hva handler søkemotoroptimalisering om i 2022?

Søkemotorene har én jobb: å gi brukerne sine svar på alt de måtte lure på.

For å gjøre det går de gjennom milliarder av nettsider og vurderer hvilken side som har det beste svaret.

Mange bedrifter forsøker å jukse seg til gode resultater. Dette kalles “black hat SEO” og innebærer at man bruker teknikker som bryter reglene til f.eks. Google.

Vi skal gå nærmere inn på hva du bør unngå senere, men vi kommer likevel med en klar og tydelig advarsel: sider som bryter reglene risikerer harde straffer fra Google, i form av svartelisting.

Bedrifter har gått konkurs, ene og alene som følge av dette. Les videre så ikke du går i de samme fellene.

“White hat SEO” er derimot teknikker som følger reglene. Før handlet det i hovedsak om å ha flest mulig innkommende lenker fra sider Google anså som seriøse. Jo mer autoritet en side hadde i Google, jo mer verdifull var lenken.

Selv om innkommende lenker fremdeles spiller en viktig rolle i dag, handler søkemotoroptimalisering i stor grad om å gi brukerne verdifullt innhold. Det kan for eksempel være et svar på noe de lurer på, eller produktet de leter etter.

Huskeliste for god søkemotoroptimalisering

Her har du noen punkter på hvordan du sikrer god SEO for din nettside.

Du bør samtidig unngå dette:

Hva koster SEO?

Før vi beveger oss videre i artikkelen lurer du kanskje på hva koster søkemotoroptimalisering? Heldigvis har vi laget en egen artikkel som gir deg et detaljert svar på dette spørsmålet.

Skap innhold av verdi

Finn riktige nøkkelord

Før du begynner arbeidet med å skape innhold må du vite hva du skal jobbe med.

Først ut er nøkkelord: dette er ord brukere søker etter i Google. Sjansen er stor for at du fant denne guiden ved å søke etter noe som inneholder ordet “søkemotoroptimalisering”. Dette er derfor et nøkkelord.

Når du optimaliserer siden rundt disse søkeordene, øker du sannsynligheten for at siden din kommer høyt opp i søkeresultatene når noen søker etter de.

Å identifisere gode nøkkelord hjelper deg til å avgjøre hva folk søker etter, hvor mange som søker etter det og hvordan de ønsker å få informasjonen presentert.

Det er viktig at du har et godt grunnlag før du begynner. Du må vite hvem kundene dine er og hva de ønsker å oppnå.

Still spørsmål for å lære mest mulig om kundene og hvordan de søker.

Et eksempel:

Vilde eier en kaffebar. Hun har nettopp hørt om søkemotoroptimalisering og vil gjerne vises høyt i Google.

Relevante spørsmål kan da være:

  • Hva slags kaffe og eventuelt tilbehør søker folk etter?
  • Hvem søker etter disse tingene?
  • Varierer søkene med årstid?
  • Hvordan søker folk etter dette? Hvilke søkeord bruker de og hvilke spørsmål har potensielle kunder?
  • Søkes det mest fra mobil eller PC?
  • Finnes kundene bare i nærmiljøet?

Når du har svar på de viktigste spørsmålene kan du bygge en god strategi for å lage det beste innholdet om kaffe der ute.

Verktøy du kan bruke

Sannsynligvis har du allerede en idé om hvilke nøkkelord folk bruker, basert på hvilke produkter eller tjenester du tilbyr. Likevel er det viktig å ikke hoppe over denne biten.

Mange tror de vet hvilke nøkkelord de vil bruke, men det du ønsker å bruke og det brukerne egentlig søker etter, ikke alltid er det samme.

Det er her nyttige verktøy for å søke etter nøkkelord kommer inn i bildet. Det finnes mange slike verktøy, men dette er noen av de beste.

Semrush

Dette verktøyet hjelper deg til å identifisere nøkkelord som konkurrentene dine allerede rangerer for og hvor mange besøk de trolig får som følge av dette. Det kan være meget nyttig hvis du vil slå en konkurrent og trone øverst for samme nøkkelord.

Ahrefs

Ahrefs er et av de beste verktøyene der ute for å identifisere nøkkelord. Du kan få tilgang på rapporter med nøkkelord, hvor vanskelig det er å rangere for hvert av de og mer.

Finn sidene du kan forbedre: Google Search Console.

Dette er egentlig ikke et verktøy for å finne nøkkelord, men fungerer likevel meget godt, spesielt hvis du vil finne sider du selv har som trenger forbedring.

Ved å se på ytelsesrapporter i Google Search Console kan du se hvilke sider du har som folk finner på Google og hvilke søkeord som førte dit.

Finn sider du har som ikke rangerer høyt  (f.eks. på plass 8). Med litt ekstra innsats og søkemotoroptimalisering kan denne siden hoppe flere hakk opp. Meget nyttig!

Identifiser brukernes behov

Med et hovedfokus på verdi for brukerne, er det liten tvil om hvor du bør starte, etter at du har funnet nøkkelordene du vil rangere for. Du må produsere innhold av verdi, som er nyttig for brukerne og samtidig er teknisk optimalisert.

Tenk over hva dine kunder og brukere er ute etter. Når vi søker på Google, ønsker vi å oppnå et resultat.

Dette kan være:

Ved å gjøre et raskt søk på Google etter nøkkelord du vil rangere for, kan du identifisere hvilke typer innhold Google fokuserer på ved bestemte søk.

Vurder resultatene og spør deg selv hvordan du kan tilby innhold som er enda mer verdifullt på din egen side.

Som du kan se handler søkemotoroptimalisering i 2022 mest av alt om innhold. Brukerne vil ha svar på det de leter etter.

Leverer du innhold med høy verdi, på en lettforståelig og oversiktlig måte, er du allerede langt på vei.

Brukerengasjement kan påvirke resultatene

Trolig har også brukerengasjement en viktig rolle når Google sine algoritmer avgjør hvor du havner i søkeresultatene. Google sluker nemlig til seg all data de kan om sine brukere for å gjøre søkeopplevelsen best mulig.

Derfor bør gode brukeropplevelser alltid stå høyt på lista når du skal ta i bruk søkemotoroptimalisering. Eksempler på slike signaler til Google kan være:

Google holder kortene tett til brystet om dette, men de har selv innrømmet at de benytter klikk-data for å rangere og stokke om på resultatene de serverer til sine brukere.

Flere eksperter har selvsagt testet dette. Grunnleggeren av WordStream, Larry Kim, har sett på hvordan endringer og innføring av maskinlæring i Google sin algoritme har påvirket sider som har kort besøkstid negativt.

SEO-entreprenøren Rand Fishkin hoppet hele seks plasser opp i søkeresultatene etter at 200 personer klikket seg inn på siden hans. Denne endringen ble hovedsakelig målt lokalt, der brukerne befant seg.

Med dette i bakhodet er det viktig å fokusere enda mer på kvalitetsinnhold om du vil rangere høyt i Google.

Tips: Ved og bruke Google Analytics får du en mye bedre forståelse over dine brukere

Søkemotoroptimalisering: den tekniske biten

Nå som vi har sett på viktigheten av godt innhold, er det på tide å lære litt mer om de tekniske aspektene ved søkemotoroptimalisering.

Det er avgjørende at søkemotorer som Google forstår verdien av innholdet ditt. For å gjøre dette brukes en rekke teknikker. Derfor må vi først forstå litt mer om hvordan søkemotorer faktisk fungerer bak kulissene.

Slik finner søkemotorene siden din

Søkemotorer som Google og Bing bruker automatiske roboter – såkalte bots. Disse graver seg gjennom alt av innhold de kan finne på nettet. De leser både kildekoden og innholdet til siden din.

Denne prosessen begynner med noen få sider, før søkeroboten følger alle lenker på disse sidene.

Deretter lagres og indekseres alt innholdet roboten har funnet.

Til slutt avgjør kompliserte algoritmer hvilke sider som er mest relevante til enhver tid, for ethvert søk. Disse rangeres og leveres ut i søkeresultatene.

Alltid i endring

Google oppdaterer algoritmene daglig, så hvis du plutselig detter ned i resultatene etter en større oppdatering, kan det være lurt å sjekke at du fremdeles følger alle retningslinjene for kvalitet og andre anbefalingene fra Google.

Et eksempel på en slik stor endring ble innført i mars 2020. Da begynte Google å vurdere mobilversjonen av nettsider først. Overgangen skal være ferdig i juli 2022, men allerede i dag blir de fleste sider bedømt etter denne mobil-først-strategien.

I dag bruker langt flere mobilen når de søker og surfer enn før. I følge Statista er over halvparten av all trafikk på Internett fra smarttelefoner. Denne tilpasningen skal sikre at alle nettsider som vises på Google er mobilvennlige og raske, selv over tregere forbindelser.

Organiser innholdet riktig

Når du skriver innhold er det viktig at søkerobotene til Google kan lese og forstå det. Teknologien som ligger bak denne forståelsen har blitt kraftig forbedret de siste årene. I dag kan Google forstå meningen bak en setning og ikke bare hvert ord for seg selv.

Denne forståelsen har gjort det tilnærmet umulig å lure systemet ved å skrive innhold av lav kvalitet som inneholder nøkkelordet ditt gjentatte ganger.

Før i tiden kunne man bare fokusere på at søkeordet dukket opp mange nok ganger i teksten. Dette førte gjerne til tekst som hadde null verdi for leserne og skapte elendige brukeropplevelser, slik som:

“Velkommen til tilbud på mobil. Vi har gode tilbud på mobil. De beste tilbud på mobil”.

Søkemotoroptimaliser med god struktur

Når du har kvalitetsinnhold er tiden inne for å strukturere dette riktig, slik at søkemotorens robot kan lese og analysere det.

Dette gjøres ved å dele opp innholdet slik at leseropplevelsen blir bedre for brukeren (og søkeroboten).

Ved å dele opp innholdet med relevante overskrifter (H2, H3 osv.) kan du strukturere innholdet. At overskrifter og undertitler inneholder søkeord er også viktig, så lenge fokuset alltid er på en naturlig og god leseropplevelse.

For å gjøre innholdet enklere å lese for brukerne, bør du unngå lange avsnitt og setninger.

Bruk nøkkelordene du identifiserte tidligere på en naturlig måte. Hvis du ønsker å rangere for “tilbud på mobil” bør dette og lignende fraser dukke opp flere steder i teksten din.

Samtidig er det utrolig viktig at man ikke overdriver. Stapper du innholdet fullt av nøkkelord risikerer du pisk og ikke gulrot.

Bruk av bilder og video

Bilder og video øker både engasjement og tiden folk bruker inne på siden din. Google vet dette – og rikt innhold som er relevant kan øke verdien på innholdet.

Når du bruker bilder er det også viktig at du gir dette en god beskrivelse og alt-tag (beskrivelse som søkemotoren bruker for å identifisere hva bildet inneholder). Her kan du også bruke nøkkelord og fraser som er relevante.

Eksempel:

Vilde skriver om og omtaler kaffe på bloggen sin. Hun legger til et bilde av en kaffekopp. En meningsfull alt-tag kan derfor være “En kopp kaffe”.

Viktigheten av lenker i søkemotoroptimalisering

Til nå har vi fokusert mye på innhold. Men også lenker spiller en avgjørende rolle når Google skal rangere sidene de finner.

For å avgjøre om siden din har høy verdi for andre, bruker Google en algoritme kjent som PageRank.

PageRank ser blant annet på hvor mange andre sider som lenker til ditt innhold. Om sidene med lenker til deg har høy autoritet, er lenken mer verdt.

Om du får mange lenker fra sider med veldig lav autoritet, kan dette skade autoriteten på din side. Det samme gjelder dersom du kjøper lenker. Google har sine metoder for å avgjøre om lenker er organiske eller kjøpt og betalt. Dette er grunnen til at du aldri bør kjøpe lenker eller ta del i programmer som lar deg bytte lenker med andre.

Målet er å få flest mulig naturlige lenker fra sider som allerede nyter stor tillit i Google. Dette øker sjansen for at din side rangerer høyere. Ved å produsere verdifullt innhold øker du sjansen for at andre vil lenke til deg.

Delinger i sosiale medier

En annen faktor som forteller Google og andre søkemotorer noe om hvor populært innholdet ditt er, er delinger og engasjement i sosiale medier. Du bør derfor dra nytte av kanaler som Facebook, Twitter, Pinterest og Instagram når du lager innhold.

Dersom du lager innhold som blir mye delt av andre, vil Google forstå at dette er etterspurt innhold. Dette kan hjelpe innholdet ditt opp og frem, i  kombinasjon med gode og organiske lenker.

Sjekk om din nettside er indeksert

Som vi nettopp har lært er det helt avgjørende at Google kan finne siden din. Dette gjør Google gjennom lenker og andre signaler på nettet. Hvis du allerede har en nettside kan du sjekke om Google allerede har funnet og indeksert den.

Gå til Google og skriv inn søkeordet “site:dittdomene.no”. Dette vil vise deg hvilke sider Google har indeksert fra dette domenet.

Sjekk om din nettside er indeksert

Hvis siden din er ny er det ikke sikkert at Google og andre søkemotorer har besøkt den enda.

Om siden din har vært på nettet en god stund, kan det derimot bety at Google ikke har funnet lenker som fører til siden din, eller at siden din er for vanskelig å navigere for roboten.

I verste fall kan det være et tegn på at siden er straffet for “black hat”-teknikker, slik vi nevnte tidligere.

Fri tilgang er viktig

Det kan også være andre grunner til at søkemotorene ikke klarer å finne innholdet ditt.

Spør deg selv om roboten har fri tilgang. For eksempel kan ikke robotene logge seg inn, dersom du har innhold bak betalingsmur eller annen innlogging.

Robotene vil heller ikke søke ved hjelp av skjemaer og selv om Google blir stadig bedre på å lese og forstå bilder, er det viktig at all tekst som skal være lesbar leveres i form av vanlig tekst.

Det er også viktig å ha en åpen og god struktur i nettsidens navigasjon. Hvis du har en side med viktig innhold bør du lenke til denne fra andre undersider, menyer og andre innlegg.

Om Google ikke kan finne siden din gjennom lenker, er den så godt som usynlig for søkeroboten.

Vanlige feil som gjør navigasjon vanskelig når du skal søkemotoroptimalisere din nettside:

Bruk sidekart for å søkemotoroptimalisere siden din

Mange undervurderer verdien av et godt sidekart. Dette er rett og slett en oversikt over alt innholdet ditt og fungerer som en veiviser for roboten når den besøker siden din.

Et sidekart kan aldri erstatte en åpen og strukturert hovedmeny. Likevel gir den roboten en rask oversikt og forteller den hvor de viktigste sidene dine befinner seg.

Finn hindringene

Om du har gjort en god innsats så langt, burde siden din bli indeksert av Google. Men det kan likevel være feil som hindrer roboten fra å finne frem.

For å finne eventuelle feil som må løses, kan du benytte Google Search Console. Dette verktøyet er meget kraftig og gir deg muligheter til å finne feil søkemotoren har kommet over på sin vei gjennom siden din. Under “Crawl Errors” finner du rapporter om slike feil.

En vanlig feil er at siden har flyttet eller endret adresse.

La oss si at du endret linken eller tittelen på siden dittdomene.no/tilbud til dittdomene.no/mobil-tilbud.

Tidligere var dittdomene.no/tilbud synlig i Google og leverte verdi til brukerne. Men nå som siden er flyttet, må Google begynne på nytt.

For å fortelle Google at dette er den nye versjonen av siden, kan du bruke en 303 videresending.

Denne videresender all trafikk fra den gamle adressen til den nye – inkludert søkerobotene, som da også forstår at dette er den nye adressen. Dermed blir rangeringen med over til den nye adressen.

Lokal søkemotoroptimalisering

De fleste fysiske bedrifter er helt eller delvis lokale. Enten det dreier seg om en butikk eller et lokalt regnskapskontor er lokal søkemotoroptimalisering viktig for å nå kundene der de er.

Google benytter egne indekser for lokale bedrifter.

Det første du må gjøre for å øke din lokale synlighet på Google, er å registrere bedriften i Google sin bedriftskatalog.

Det er tre viktige faktorer som avgjør rangering i lokale søkeresultater:

I tillegg ser Google på tilbakemeldinger fra kunder. Får bedriften mange positive tilbakemeldinger rangerer de også høyere.

Om bedriften står oppført flere andre steder kan dette også påvirke resultatene. Eier du en restaurant kan f.eks. en oppføring på TripAdvisor være gunstig, i tillegg til god synlighet på tvers av sosiale medier.

Jo flere ganger søkerobotene finner identisk informasjon om bedriften fra gode kilder (navn, adresse, telefonnummer og nettside), jo mer kan Google stole på at denne informasjonen stemmer.

Konklusjon

Vi håper du har fått ny kunnskap om søkemotoroptimalisering i denne guiden. Likevel er det verdt å påpeke at søkemotoroptimalisering baserer seg på hundrevis av små og store faktorer. Disse er i tillegg under stadig endring og oppdateres daglig.

Derfor er det viktig å følge med på trendene, lytte til ekspertene og ikke falle for løfter som høres for gode ut til å være sanne. Det finnes ingen snarvei til god synlighet i søkemotorene og disse “raske metodene” kan gjøre større skade enn nytte.

Jobb strategisk og planlegg før du gjør noe. Alltid vær ærlig med deg selv om hvorfor du utfører endringer når du søkemotoroptimaliserer: det er brukeren som står i sentrum – såpass vet vi med sikkerhet.

La oss diskutere ditt prosjekt

Snakk med en rådgiver

Bygget i Webflow

Forsiden

Caser

Tjenester

Om oss

Nyheter

Partnere

Lukk